Typografie tips voor presentaties

De inhoud van je presentatie moet je verhaal ondersteunen, niet overheersen.
Dat gezegd hebbende, is het belangrijk dat je publiek naar je luistert in plaats van dat ze zich focussesn op wat er op het scherm staat. Wanneer je tekst aan je presentatie toevoegt is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat deze tekst groot genoeg is. Maar niet te groot, op die manier wordt het schreeuwerig. Daarnaast is de plaatsing van de tekst op je scherm ook belangrijk.

Het verhaal achter typography

Typografie is eigenlijk een soort samenvatting tussen ontwerp en lettertypes. Designers gebruiken typografie om een bepaald gevoel te creëren. Merken gebruiken ook typografie om een bepaald reactie op te roepen bij de doelgroep. Neem als voorbeeld het logo van Apple, deze geeft duidelijk aan waar ze voor staan: simpel en helder. Of het herkenbare lettertype van Coca Cola, het geeft ons een nostalgisch gevoel. Als presentator dien je typografie te gebruiken om ervoor te zorgen dat je boodschap luid en duidelijk aankomt bij de doelgroep.

Het is verleidelijk om te gaan voor de standaard vormgeving- opties die een software programma aanbied. Maar het experimenteren met verschillende kleuren en vormen kan juist het verschil maken. Vooral als je interesse en connectie wilt krijgen met je publiek.

Wanneer je op zoek gaat naar een goede typografie voor je presentatie zijn er drie basis regels waarmee je rekening dient te houden.

Vind het juist lettertype

Lettertypes in presentaties dienen niet onderschat te worden. Een lettertype dat makkelijk leesbaar is helpt je om je punt duidelijk te maken. Terwijl decoratieve lettertypes juist voor afleiding kunnen zorgen waardoor je boodschap niet duidelijk overkomt. Ga je binnenkort een presentatie ontwerpen? Kies dan een lettertype dat simpel en makkelijk leesbaar is. Op deze manier hoeft je publiek minder moeite te doen om de boodschap te ontvangen.

Sans serif lettertypes (zoals Arial of Helvetica) zijn het best leesbaar, deze lettertypes zijn dus de beste optie als zichtbaarheid een probleem is. Serif fonts (de lettertypes met de extra streepjes op te letters, zoals Times) zijn het meest geschikt voor koppen. Ze worden vaak gebruikt voor paragrafen in een boek.

Presentaties worden nog betere als je een sans serif lettertype gebruikt en daarbij de hoeveelheid tekst zoveel mogelijk probeert te beperken. Op deze manier is je tekst meteen een stuk beter leesbaar. Een paar extra punten:

  • Voor de normale teksten in je presentatie kun je het beste kiezen voor: Helvetica, Garamond, Futura, Gill Sans of Rockwell
  • Helvetica en Futura zijn het beste leesbaar in verschillende groottes.
  • Rockwel is een lettertype dat je bold het beste kunt gebruiken als kop, of als punt wat je graag wil benadrukken.

Kies de juiste grootte

Je tekst dient leesbaar te zijn voor iedereen in de zaal, houd daar dus rekening mee als je een presentatie ontwerpt. Ook daar zijn een paar handige regeltjes voor:

  • Gebruik minimaal een tekst van 24-punten, voor de koppen kun je het beste een tekst kiezen tussen de 36 en 44. Lettertypes van de Serifs familie kunnen snel in elkaar overlopen, maar deze dus altijd wat groter.
  • Test de presentatie in de uiteindelijk ruimte. Op deze manier kun je testen of de mensen achterin de zaal de tekst ook goed kunnen lezen.
  • Grote teksten trekken de aandacht. Zorg er dus voor dat je belangrijke informatie groter maakt dan minder belangrijke informatie. We denken vaak dat de kop van een tekst het grootst dient te zijn, dit hoeft dus niet waar te zijn. Wat wil je dat je publiek onthoud? DAT dient de grootste tekst te zijn.

Beperk je tekst

Bullet points lijken fijn te zijn voor het publiek, maar helaas onthouden mensen op deze manier maar een deel van wat je hebt verteld. Mensen kunnen namelijk niet lezen en luisteren tegelijkertijd. Focus je liever op een boodschap per slide.

6 is het magische getal, als er meer dan 6 objecten op een scherm te zien zijn (zoals bullet points) dan heeft het menselijk brein 500% langer de tijd nodig om deze op te slaan. Wat dus eigenlijk betekend dat je publiek afhaakt omdat je presentatie teveel energie kost. Hoe minder je publiek te zien heeft, hoe beter. Daarnaast is het vervangen van woorden door beeld nog beter, op deze manier krijgt je boodschap extra kracht.

Aan de slag!

Na al deze informatie lijkt het bijna onmogelijk, maar het is echt niet moeilijk om de juiste typografie te kiezen voor je presentatie. Bekijk je presentatie eens vanuit het publiek, komt de boodschap duidelijk over? Wanneer je eenmaal weet welke lettertypes het meest geschikt zijn ben je al een eind op weg. Prezi heeft ook nog wat handige tips op een rijtje gezet wat betreft kleurgebruik, deze kunnen je presentatie nog net wat extra’s geven.

 

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *