Tips voor storytelling

Iedere presentatie voor een product of een dienst kan profiteren van een visueel verhaal dat het doel vertaald. Maar het bedenken van een visueel verhaal kan soms lastig zijn. Waar begin je? Hoeveel woorden gebruik je op een slide? Welke afbeeldingen ga je gebruiken?

We helpen je met de 6 belangrijkste principes die makkelijk toepasbaar zijn op je presentatie:

1. Vind het verhaal

Het kan soms erg lastig zijn om een goed verhaal te vinden, maar een goede plek om te starten is aan het einde. Welke conclusie wil je dat je publiek aan het einde van je presentatie maakt? Met welke nieuwe informatie wil je ze naar huis laten gaan? Of wat wil je dat ze gaan doen na het zien van je presentatie? Wanneer je dit voor ogen hebt kun je aan de gang met de dingen die je nodig hebt om daar te komen. Een belangrijk ding om te onthouden: het gaat niet over jou. Het publiek geeft het meeste om zichzelf, start je presentatie dus met een verhaal over je publiek.

2. Houd het simpel

Deze regel geldt zowel voor tekst, afbeeldingen als alle andere elementen op je slide/frame. Helaas zien we dit nog veel te vaak fout gaan. Een slide vol met informatie is absoluut niet waardevoller dan een slide met 3 woorden. Minimalisme geeft je publiek mentaal de ruimte die ze nodig hebben om de informatie te verwerken, bewaar de overige informatie dus voor je verhaal.

3. Maak informatie visueel

Zakelijke presentaties bevatten een hoop informatie, vaak wordt deze informatie zonder nadenken op een slide geplaatst. Het publiek moet hierdoor veel tijd kwijt met het ontcijferen van de informatie. Terwijl ze dit doen luisteren ze niet meer naar je verhaal. Zorg er dus voor dat je informatie op een makkelijke visuele manier in beeld komt. Op deze manier draagt je informatie op het scherm bij aan je verhaal.

4. Blijf consistent 

Je zou denken dat het veranderen van elke slide je presentatie meer dynamiek geeft, maar dat werk vaak juist ave-rechts. Je publiek moet hierdoor constant opnieuw evalueren wat ze zien. Zorg er dus voor dat je lettertype en kleuren hetzelfde zijn in de gehele presentatie. Probeer ook je afbeeldingen in dezelfde stijl en kwaliteit te gebruiken. Het lijkt een klein detail maar het maakt een groot verschil.

Wil je deze en meer tips in actie zien? Bekijk dan hieronder de engelstalige webinar van Alison Macondray & Matt Clark van het presentatie design bureau Alimat Inc.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *