Interview met FOI, een vooruitstrevend financieel opleidingsinstituut.


Bij FOI kun je alles leren over financiën in iedere branche. Toen zij via Hedwyg in contact kwamen met Prezi, stonden ze direct open voor deze creatieve, nieuwe manier van presenteren. Daarom heeft FOI besloten met Prezi te gaan werken en behoren zij nu tot de meest vooruitstrevende opleidingsinstituten van hun branche, waar creativiteit een steeds grotere rol in is gaan spelen. Ondertussen werkt FOI alweer drie jaar met Prezi en blijkt het een groot succes te zijn. Wij hebben FOI alles geleerd over de basisprincipes van Prezi, waarna zij met veel enthousiasme aan de slag zijn gegaan. Vanaf dat moment doen ze ieder jaar een verdieping om bij te leren en nieuwe functies te ontdekken. FOI is overtuigd: creativiteit hoort erbij, óók bij financiën! Voor dit interview spraken we met Klaas Kroot, directeur en oprichter van FOI over de liefde voor Prezi.

1: Hoe kwamen jullie op het idee om Prezi te gaan gebruiken?
Toen ik Hedwyg tegenkwam vertelde ze over een nieuwe presentatietool die wij mogelijk zouden kunnen gaan gebruiken. Dit was de eerste keer dat ik in aanraking kwam met Prezi en het leek me een goed idee om hier meer mee te gaan doen.

2: Wat vond je in eerste instantie van Prezi en hoe denk je er nu over?
In eerste instantie moest ik erg wennen aan de opzet van een Prezi-presentatie, omdat je vooraf goed moet weten wat je verhaallijn wordt. Door de vele mogelijkheden in Prezi kunnen we nu echter veel interactievere en frissere presentaties neerzetten, waarin we steeds kunnen teruggrijpen op de rode draad mede dankzij het in- en uitzoomen. Je kunt een route vastleggen, of er juist voor kiezen om dit pad te negeren en een losse route te bepalen. Zo kun je makkelijk onderwerpen overslaan of juist dieper ingaan op onderwerpen.

3: Hoe gebruiken jullie Prezi binnen het bedrijf?
Voor iedere training die wij geven gebruiken we Prezi, dus al onze trainers werken hiermee. De cursisten krijgen ook een handout of weblink, waardoor ze de presentatie later nog eens rustig terug kunnen zien. Ook tijdens salespresentaties gebruiken wij steeds op maat gemaakte prezi’s.

4: Wat is volgens jullie het belang van Prezi binnen de financiële opleidingswereld?
De inhoud van onze trainingen bestaat vooral uit opsommingen, logica en lineariteit; ofwel, de linker hersenhelft. Door het gebruik van Prezi stimuleren we allebei de hersenhelften om te leren en te onthouden. Onze rechter hersenhelft is namelijk gespecialiseerd in beelden, symbolen en fantasie.

5: Wat is het meest waardevolle dat jullie geleerd hebben tijdens de Prezi workshop?
Het opbouwen van een prezi is het meest waardevolle dat we geleerd hebben tijdens de workshop. Van een leeg canvas tot een complete presentatie. Maar ook hoe we alle mogelijkheden in Prezi kunnen benutten, zonder dat de presentatie te vol komt te staan.

6: Hoe wordt er gereageerd op de nieuwe bedrijfsprezi?
Iedereen is altijd verrast als ze zien dat we met Prezi werken. Degenen die de presentatie zien zijn ook altijd nieuwsgierig naar hoe de presentaties gemaakt worden. De meesten zijn enthousiast als ze merken dat wij het op een andere manier aanpakken.

7: FOI loopt voorop in de markt, wat heeft Prezi jullie gebracht en wanneer merkte je dat het succesvol was?
Door de inzet van Prezi blijven de trainingen beter hangen bij de cursisten. De boodschap die we willen vertellen komt véél beter over als je je verhaal visueel kunt ondersteunen en onderlinge verbanden ook kunt visualiseren. Daarnaast zien onze opdrachtgevers op deze manier ook dat we blijven vernieuwen door gebruik te maken van de nieuwste mogelijkheden.

8: Welk advies zou je willen geven aan bedrijven die nog twijfelen over het gebruik van Prezi?
Doen! Gewoon beginnen met een training van Hedwyg en daarna aan de slag met eenvoudige presentaties die je steeds uit kunt bouwen. Qua inhoud ook een tip: houd het simpel! Een Prezi is het meest effectief als er niet te veel informatie/tekst in staat, maar juist ook wordt gewerkt met afbeeldingen, film en geluid. En, let op het gebruik van verschillende Prezi-effecten. Veel ‘grote’ effecten moet je zo veel mogelijk vermijden, zoals draaibewegingen van meer dan 90 graden tussen frames en te diepe zooms.

 

FOI kent de financiële wereld in al zijn finesses en hun trainers staan er middenin. Ze behoren tot de top van hun vakgebied. Van het bedrijfsleven tot vastgoed, van accountants tot banken: iedereen kan bij FOI terecht voor financiële opleidingen op maat. Lees meer.

Lees meer over Prezi-design bij Prezi University!