Typografie in presentaties

Typografie is geweldig om je boodschap kracht te geven, je bedrijf persoonlijkheid te geven of woorden tot leven te brengen. Het is echter wel belangrijk om ervoor te zorgen dat het publiek niet al hun energie nodig heeft voor de tekst op het scherm. Gebruik onze handige tips om typografie in je presentatie perfect te gebruiken.

  1. Wanneer je tekst toevoegt aan een presentatie zorg er dan voor dat deze groot genoeg is om te lezen maar niet schreeuwerig overkomt. Je tekst moet informatief zijn maar niet de overhand nemen. Denk ook goed na over de plaatsing van je tekst.
  2.  Geef je topics in Prezi een korte naam. Op deze manier weet je publiek wat ze kunnen verwachten en kunnen ze snel alle topics herkennen in het overzicht. Je kunt er ook voor kiezen om de titels van je topics te veranderen door iconen. Meer over iconen lees je in onze vorige blog: Iconen voor iedereen. Zorg ervoor dat je topics groot genoeg zijn zodat je titels of iconen goed zichtbaar zijn.

3. Kies een lettertype dat makkelijk leesbaar is. Decoratieve lettertypes zijn heel leuk maar vaak lastig leesbaar. Hierdoor zorgen ze meer voor afleiding dan dat ze een boodschap overbrengen. Voor presentaties gebruiken wij van Prezi University het liefst Serif lettertypes. Hieronder volgen nog wat extra tips:

  • Helvetica en Futura zijn lettertypes die het in alle formaten goed doen.
  • Rockwell is een bold lettertype, dit lettertype is uitermate geschikt voor titels, doordat ze bold zijn vallen ze extra op bij je publiek.
  • Klassieke lettertypes zoals Helvetica, Futura, Rockwell, Gill Sans en Garamond zijn de meest gangbare lettertypes voor teksten in presentaties.

4. Opsommingen lijken heel fijn voor je publiek, maar ze werken juist vaak afleidend. Zorg dat de aandacht van de presentatie bij jou blijft en niet afdwaalt naar het scherm. Probeer één duidelijke boodschap op het scherm te tonen in plaats van een opsomming. En onthoudt, een visuele presentatie die je boodschap ondersteunt werkt echt veel beter dan een hoop tekst.

Conclusie: Het is helemaal niet moeilijk om het juiste lettertype te kiezen. Probeer je presentatie vanuit je publiek te bekijken: komt de boodschap duidelijk over? Ja? Dan ben je op de goede weg!

 

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *